Blog

Word ook member om te reageren

Word nu kosteloos member van onze community en krijg toegang tot ons netwerk.

Bloggers gezocht

Port4Growth is opzoek naar bloggers die ondernemers willen helpen doorgroeien! Lees verder.

De grootste uitdaging voor export is de interne organisatie

18 07 2017 0 InternationalisatieLinda van den Broek
Tags: internationalisering, export, interne organisatie, focus, betrokkenheid, distributeursnetwerk

Een pittige uitspraak, maar al te vaak waar. Natuurlijk, zonder kansen op een buitenlandse markt, zonder klanten of met torenhoge importtarieven kom je er niet, maar die externe omstandigheden heb je maar deels in eigen hand.

Je eigen organisatie ligt dichter bij huis. Ook daar gaat niet alles vanzelf, zeker niet in periodes van grote groei, maar je kunt wel meer sturen en beïnvloeden. Welke factoren zijn nu cruciaal om internationaal te kunnen groeien?

Focus

Het begint met focus: enorm belangrijk om vooruit te komen en een gebrek aan focus remt. Het lijkt tegenstrijdig om een of meer focuslanden of -sectoren te kiezen, want laat je dan geen kansen liggen? Aan de andere kant, ongericht ingaan op aanvragen en kansen versnippert je aandacht en je middelen. Uiteindelijk kom je daar minder ver mee dan gerichte keuzes te maken, je daar op te focussen en tegelijkertijd de mogelijkheid open te houden om in te gaan op onverwachte goede kansen buiten het focusgebied.

Dus, weet je waar je staat en waar je naar toe wilt. Bepaal aan de hand van selectiecriteria welke buitenlandse markten de meeste kansen bieden en kies een beperkt aantal focusmarkten. Dit biedt aantoonbaar de meeste kans op succes.

 

Betrokkenheid organisatie

Export kun je niet alleen, daar heb je de rest van de organisatie bij nodig. Als export als hobby van de directeur of verkoper wordt gezien, die als kers op de taart ook nog iedere keer op reis gaat, en nut en noodzaak van internationalisatie niet duidelijk is, dan hebben werkzaamheden die met export te maken hebben geen prioriteit.

Je weet dat je aandacht moet besteden aan het vergroten van het draagvlak voor internationalisering binnen de organisatie als exportoffertes langer blijven liggen dan binnenlandse, er afstemmingsproblemen zijn tussen binnendienst, buitendienst, productie en planning en de logistieke, administratieve en financiële afwikkeling van exportorders regelmatig vertraging oploopt of als medewerkers denken dat je op vakantie gaat bij een buitenlandse zakenreis.

Draagvlak creëren is niet eenvoudig en vraagt een lange adem. Bovendien is er geen ‘one approach fits all’. Informeren, uitleggen en blijven herhalen zijn in ieder geval ingrediënten die voor iedereen van toepassing zijn.

 

Aansturen buitenlandse partnernetwerk

Een buitenlandse partnernetwerk zonder aansturing leidt tot teleurstellende resultaten. Als je er voor kiest om met buitenlandse zakenpartners te werken, dan ben je er niet met het sluiten van distributeurs- of agentencontract. Er zal ook tijd, moeite en budget worden vrijgemaakt voor ondersteuning. Denk bijvoorbeeld aan het verstrekken van promotiemateriaal, het geven van training, service en communicatie.

Daadwerkelijke verkopen kun je niet afdwingen, maar wel sturen. Met een goede ondersteuning is de kans groter dat je buitenlandse partner een èchte partner wordt. Maak duidelijke afspraken over wat je van elkaar kunt verwachten qua verkooptargets, marges, wederzijdse marktinformatie, communicatie, service en contact. 

Hoe groot is de uitdaging om succesvol te internationaliseren in jouw bedrijf? 

Over de auteur

Linda van den Broek 1966

Linda van den Broek is mede-eigenaar en oprichter van Xportwise, een international business development bureau. Met 20+ jaar internationale woon- en werkervaring en een goede theoretische exportkennis, zet ze graag haar talenten in om bedrijven internationaal te laten groeien.

Bekijk profiel

Plaats een reactie

Word kosteloos member om te kunnen reageren.
Ben je al member? Klik hier om in te loggen.

Print pagina